Сто тисяч рейтингів, каналья!
Можливо, буду різким, але скажу так: дістали ремствування дилетантів і школоти щодо соціології! Я про ось це: У "війні рейтингів" програє виборець.
Коротко інформую про мат.базу предмету, передусім, вічнозелених і незайманих у сенсі освіти журналістів:
- Соціологічні дослідження ґрунтуються на серйозному математичному апараті. «Ах, ми не можемо прогнозувати точно громадську думку, фігня ці всі дослідження», – говорять часто і маститі політики, і журналісти… Помиляєтеся, шановні. Розрахувати рейтинги набагато простіше, ніж змоделювати, скажімо, траєкторію ракети типу повітря-земля… Значить, точно шмальнути по колорадах зі штурмовика можемо, вистачає науково-технічної потуги, а спрогнозувати, як проголосують пенсіонери, не можемо? Та можемо, звісно!
- Для адекватних соціологічних досліджень потрібно лише дві речі: фахівці й методика. Є у нас соціологи, є у нас методики. Інша річ, що беруться робити дослідження всі, кому не ліньки. Мало хто з тих ентузіастів анкетування тримав у руках підручник з досліджень: якихось 700 сторінок… Штуковина, якою дамочки можуть успішно захищатися від маніяків.
- Рейтинги, це, передусім, технічна інформація для виборчих штабів. Це інструмент для коригування виборчої кампанії. Це як показник кількості обертів двигуна: для водія важливо, а пасажирам по цимбалах…
- Підприємливі люди від політичної журналістики роблять з рейтингів масову азартну гру. І люди з ентузіазмом у неї включаються, це ж так захоплююче – фактично, реаліті-шоу: хто кого випереджає… Але зважте, це не соціологи перетворили технічні заміри на загальнонаціональний цирк. Однак, якщо народ хоче щоденного ерзац-адреналіну – їжте, просимо ласкаво.
- Фальшують рейтинги? Аякже, фальшують. А як же їх не фальшувати? Тендери фальшують, наукові роботи, звання, дипломи, податкові звіти, статистичну інформацію, комунальні пільги і т.п. А соціологію – зась? Так не буває. Але це питання не до соціологів, а до тих, хто «липу» замовляє й оприлюднює.
Дослідники з іменем і репутацією на такі речі не розмінюються.
Олександр Гладунов,
Віце-президент ВГО "Українська Асоціація Маркетингу"