Сто тисяч рейтингів, каналья!


Можливо, буду різким, але скажу так: дістали ремствування дилетантів і школоти щодо соціології! Я про ось це: У "війні рейтингів" програє виборець.

Коротко інформую про мат.базу предмету, передусім, вічнозелених і незайманих у сенсі освіти журналістів:

1. Соціологічні дослідження ґрунтуються на серйозному математичному апараті. «Ах, ми не можемо прогнозувати точно громадську думку, фігня ці всі дослідження», – говорять часто і маститі політики, і журналісти… Помиляєтеся, шановні. Розрахувати рейтинги набагато простіше, ніж змоделювати, скажімо, траєкторію ракети типу повітря-земля… Значить, точно шмальнути по колорадах зі штурмовика можемо, вистачає науково-технічної потуги, а спрогнозувати, як проголосують пенсіонери, не можемо? Та можемо, звісно!

2. Для адекватних соціологічних досліджень потрібно лише дві речі: фахівці й методика. Є у нас соціологи, є у нас методики. Інша річ, що беруться робити дослідження всі, кому не ліньки. Мало хто з тих ентузіастів анкетування  тримав у руках підручник з досліджень: якихось 700 сторінок… Штуковина, якою дамочки можуть успішно захищатися від маніяків.

3. Рейтинги, це, передусім, технічна інформація  для виборчих штабів. Це інструмент для коригування виборчої кампанії. Це як показник кількості обертів двигуна: для водія важливо, а пасажирам по цимбалах…

4. Підприємливі люди від політичної журналістики роблять з рейтингів масову азартну гру. І люди з ентузіазмом у неї включаються, це ж так захоплююче – фактично, реаліті-шоу: хто кого випереджає… Але зважте, це не соціологи перетворили технічні заміри на загальнонаціональний цирк. Однак, якщо народ хоче щоденного ерзац-адреналіну – їжте, просимо ласкаво.

5. Фальшують рейтинги? Аякже, фальшують. А як же їх не фальшувати? Тендери фальшують, наукові роботи, звання, дипломи, податкові звіти, статистичну інформацію, комунальні пільги і т.п. А соціологію – зась? Так не буває. Але це питання не до соціологів, а до тих, хто «липу» замовляє й оприлюднює.

Дослідники з іменем і репутацією на такі речі не розмінюються.

 

Олександр Гладунов,

Віце-президент ВГО "Українська Асоціація Маркетингу"